Koulusurmien estäminen vaatii opetussuunnitelman muutoksen

1_111.JPG
Kuva: tv.

Psykologian professori, Loviisan rauhanfoorumin neuvottelukunnan puheenjohtajanakin toimineen Lea Pulkkisen mielestä Kauhajoen ja Jokelan kaltaisia kriisejä ei ehkäistä lisäämällä varoja nuorisopsykiatriaan, uutisoi Yle Uutiset lokakuussa 2008.

“Pulkkisen mielestä muutettavaa olisi ennen kaikkea koululaitoksen rakenteessa ja opetussuunnitelmassa. Pulkkisen mielestä suomalainen koulu on muuttunut tuloskeskeiseksi ja materialistiseksi, koska sitä on kehitetty opettajien, ei oppilaiden näkökulmasta

Pulkkisen mielestä Pisa-tutkimuksella paistattelu voidaan unohtaa, sillä tutkimus ei kiinnitä huomiota ongelmiin.

– Siinä on jäänyt esimerkiksi huomaamatta lasten oma viesti siitä, että suomalaiset lapset eivät pidä koulusta, muistuttaa Pulkkinen Yle Uutisten mukaan.

Pulkkisen mukaan nykyisessä koulussa lapset eivät löydä omia vahvuuksiaan: liian moni joutuu kokemaan epäonnistumista ja jää syrjään.

– Nykyinen kilpailu kaikenlaisista suorituksista johtaa siihen, että häviäminen kasautuu, kun keskitytään älyllisiin toimintoihin.

Pulkkinen haluaa kouluihin enemmän mielikuvitusta ja yhteisöllistä toimintaa, mikä voitaisiin saavuttaa taideaineiden opetusta lisäämällä.

– Tämän tapainen yhteisöllisyys on onnistuttu erittäin hyvin tuhoamaan kaikenlaisilla ratkaisuilla: suurilla yläasteilla, joissa lapset katoavat massaan, kurssimuotoisella opiskelulla ja opettajan työn pilkkomisella pelkästään oppitunneiksi. Kokonaisvastuut yhteisöstä, pitkäaikaiset opettaja-oppilassuhteet ovat mennyttä päivää, Pulkkinen huomauttaa.”

Leave a Reply

Your email address will not be published.